Laatste update: 12 september 2014
Reisgegevens toch beschikbaar voor opsporingsdiensten
Minister Opstelten gaat bestaande reisgegevens doorzoekbaar maken voor opsporingsdiensten. Dat schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. Voor zijn eerdere plan om een geheel nieuwe database met reisgegevens aan te leggen, kreeg hij geen meerderheid.
Volgens Opstelten is het noodzakelijk om actuele informatie over de "reisbewegingen" van mogelijke terroristen en "zware criminelen" te krijgen om tijdig in te kunnen grijpen. In zijn vorige plan wilde de minister dat de passagiersgegevens van vliegtuigmaatschappijen gekopieerd zouden worden naar een database bij de overheid. In het nieuwe plan laat Opstelten de gegevens bij de vliegtuigmaatschappijen, maar maakt hij een directe aansluiting op die databases, zodat ze door het Openbaar Ministerie (OM) doorzocht kunnen worden.
Bevoegdheid onduidelijk
Opstelten stelt dat deze nieuwe opzet aansluit bij de bestaande bevoegdheden volgens artikel 126nd van het Wetboek van Strafvordering. Volgens dit wetsartikel mag het OM bij verdenking van een misdrijf gegevens opvragen. Het gaat dan specifiek om gegevens van de verdachte en het opvragen is aan regels gebonden. Het is onduidelijk of op basis van dit artikel ook een gehele database van een vliegtuigmaatschappij door het OM doorzocht mag worden.
De gegevens uit de databases bij vliegmaatschappijen komen met een directe koppeling bij de douane en de Koninklijke Marechaussee terecht. De gegevens worden daar gecombineerd met de gegevens die die diensten al hebben, zoals bijvoorbeeld de incheck-gegevens. De koppeling wordt volgens Opstelten "op korte termijn" gerealiseerd. Hij heeft hiervoor een subsidie van 5,7 miljoen euro van de Europese Commissie gekregen. D66-kamerlid Gerard Schouw heeft kamervragen gesteld om meer duidelijkheid over het nieuwe plan te krijgen.
Geen meerderheid voor nieuwe database
In november 2013 kwam de minister voor het eerst met het plan om een database aan te leggen met reisgegevens van alle Nederlanders. Op 29 augustus herhaalde hij zijn voornemen, maar de Tweede Kamer zag er niets in. De regeringspartijen PvdA en VVD waren niet overtuigd van het nut en de noodzaak en zijn dat nog steeds niet. VVD-woordvoerder Klaas Dijkhoff "zit niet te wachten op een standaard vakantieregister''. PvdA woordvoerder Jeroen Recourt vindt de maatregel "te verstrekkend". Ook D66 ziet er weinig in. GroenLinks spreekt van "registratieneurose". Tijdens het debat van 4 september 2014 spraken ook de ChristenUnie en 50Plus zich uit tegen het plan. Alleen CDA-leider Buma wilde dat Opstelten het nader uitwerkte. Hoe de kamer over het nieuwe voorstel denkt, is nog onbekend.
Volgens het eerste plan van Opstelten moesten de "reserverings- en check-in gegevens" van luchtvaartmaatschappijen aan de overheid worden gegeven, zodat ze beschikbaar zouden komen voor politie, douane en de AIVD. De gegevens zouden vervolgens voor de bestrijding van terrorisme maar ook voor de bestrijding van andere zware criminaliteit gebruikt mogen worden. Volgens Opstelten zijn er veertien andere Europese landen die aan een dergelijk registratiesysteem werken.
Laatste update: 12.09.2014
Status onderwerp: voorstel
Impact op privacy: -2
Bekeken: 17.314 keer.
Tags: reisgegevens
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/...
http://www.nu.nl/politiek/3864889/pvda-...
http://nos.nl/artikel/692684-nee-kamer-...
www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/nede...
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/11/07/reg...
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
langer dan 10 jaar geleden
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.