Laatste update: 17 februari 2014
Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
Op 18 februari 2014 is de jeugdwet door de Eerste Kamer aangenomen. Daarmee is door staatssecretaris Van Rijn de laatste horde genomen om per 1 januari 2015 de jeugdzorg door de gemeenten te laten uitvoeren.
Met de decentralisatie komen er zeer veel persoonsgegevens in handen van gemeente-ambtenaren. Dit betreft onder andere medische en andere gevoelige persoonsgegevens van zorgverzekeraars en zorgverleners. Maar ook worden gegevens verzameld van de belastingdienst, schuldhulpverlening, reclassering of UWV.
In het debat van 11 februari wist de Eerste Kamer het kabinet tot enkele toezeggingen op het gebied van privacy te bewegen. Zo wordt er voor de inrichting van de jeugdzorg bij de gemeenten een toets uitgevoerd op de risico's bij het verzamelen en uitwisselen van gegevens. Ook komt er een privacy informatie folder voor ambtenaren die straks met de nieuwe jeugdwet moeten werken.
Gelijktijdig met dit wetsvoorstel is ook het wetsvoorstel voor het verplicht gebruik van het burgerservicenummer in de jeugdzorg door de Eerste Kamer aangenomen. Op 17 oktober werd de jeugdwet met een ruime meerderheid in de Tweede Kamer aangenomen.
Decentralisaties
De jeugdwet regelt de decentralisatie naar de gemeenten van de jeugdhulp, inclusief de geestelijke gezondheidszorg voor deze groep. Het kabinet denkt dat betere hulp geboden kan worden als het dichter bij mensen georganiseerd wordt. Bovendien wordt deze 'transitie' aangegrepen om flink te bezuinigen.
Naast de jeugdzorg, wordt ook de maatschappelijke ondersteuning (AWBZ-zorg) en de uitvoering rond uitkeringen (participatiewet) bij de gemeenten ondergebracht. Onder het motto "Eén gezin, één plan, één regisseur" wil het kabinet de uitvoering zelfs zoveel mogelijk in één hand te leggen. Men denkt met een integrale benadering effectiever bij gezinnen in te kunnen grijpen. Om dit voor elkaar te krijgen, worden veel gegevens bij de gemeente bij elkaar gebracht. Ook worden gegevens niet alleen op persoonsniveau, maar ook op gezinsniveau verzameld en vastgelegd.
De drie wetsvoorstellen kennen op het gebied van gegevensuitwisseling en privacy (vrijwel) dezelfde wetsartikelen. Zie voor meer informatie het wetsvoorstel WMO 2015.
De nieuwe situatie moet op 1 januari 2015 in werking treden. Om die reden is de invoering al gestart, terwijl op dit moment slechts één van de drie wetsvoorstellen door het parlement is goedgekeurd.
Onrechtmatig
Het gebruik van gegevens voor een ander doel dan waarvoor ze zijn verzameld is wettelijk verboden. Zo mogen bijvoorbeeld gegevens die voor 'werk & inkomen' zijn verzameld, niet worden gebruikt voor jeugdzorg. Het College Bescherming Persoonsgegevens waarschuwde (PDF) het kabinet voor deze onrechtmatige ontwikkeling. Het kabinet heeft aangegeven dat die gegevensuitwisseling op dit moment niet aan de orde is. De infrastructuur bij de gemeenten wordt hier wel al op ingericht.
Laatste update: 17.02.2014
Status onderwerp: wet
Impact op privacy: -3
Dossier tweede kamer: 33684
Document stemmingen: http://www.eerstekamer.nl/behandeling/20...
Datum stemming: 16.10.2013
Bekeken: 17.325 keer.
Tags: jeugdwet, wmo, participatiewet, decentralisatie
http://www.privacybarometer.nl/brieven/1...
http://www.privacybarometer.nl/brieven/...
http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/...
http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
langer dan 10 jaar geleden
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.