Laatste update: 8 juli 2014
Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
Met de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) krijgt de gemeente toegang tot veel medische en gevoelige persoonsgegevens. Het wetsvoorstel hierover is op 8 juli door de Eerste Kamer aangenomen. De Tweede Kamer nam dit wetsvoorstel op 24 april 2013 aan.
De WMO regelt dat er hulp en voorzieningen zijn voor mensen die het niet meer zonder ondersteuning af kunnen. Vanaf 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering van de wet. De uitvoering van de wet op de jeugdzorg en participatiewet (wet werk en bijstand, wet sociale werkplaatsen en wet passend onderwijs) komt ook bij de gemeenten te liggen. Het kabinet vindt het daarom logisch dat er een integrale aanpak komt onder het motto: "één gezin, één plan, één regisseur". Om die rol goed in te kunnen vullen, krijgt de gemeente toegang tot veel medische en gevoelige persoonsgegevens van onder andere zorgverzekeraars, belastingdienst, uitkeringsinstanties en de zorgverleners. Ook worden gegevens verzameld over de huisgenoten van de hulpbehoevende. Het kan dan gaan om gegevens over uitkeringen, schuldhulpverlening, reclassering of diagnose-informatie van het UWV.
Er is veel discussie of het bij elkaar brengen van zoveel gegevens van zoveel verschillende aspecten van een persoon wel in overeenstemming is met de wet. Lees hierover de brief van Privacy Barometer aan de Eerste Kamer.
Hulpverlener wordt informatieleverancier
Zorgaanbieders worden ingezet voor "signalering, probleemverheldering of diagnosestelling". De aanbieders houden tijdens het verlenen van zorg de situatie van de betrokkenen in de gaten en informeren de gemeente over hoe het gaat. De gemeente kan ingrijpen als de informatie daartoe aanleiding geeft. Bijvoorbeeld als de medische situatie is veranderd, maar ook bij signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling.
De gemeente zal (medische) gegevens ook met de zorgverzekeraar uitwisselen om de hulpvraag te kunnen beoordelen en om vast te stellen of bepaalde kosten door de verzekeraar kunnen worden vergoed. Voor de financiële afhandeling worden ook gegevens van de belastingdienst beschikbaar gemaakt.
Algemene Maatregel van Bestuur
Welke gegevens precies verzameld gaan worden, wordt straks vastgelegd in een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB). Met een AMvB kan de minister te allen tijde aanpassingen maken zodat meer of andere gegevens uitgewisseld kunnen worden. Een toets door de Eerste of Tweede Kamer is dan niet meer nodig. Op dit moment is de inhoud nog niet bekend. Gebruikelijk is dat de AMvB pas (definitief) wordt opgesteld als het wetsvoorstel is aangenomen.
BurgerServiceNummer (BSN)
De uitwisseling van gegevens gebeurt op basis van het BSN. Dit nummer is uniek voor elke Nederlander. De overheid kan met dit nummer heel gemakkelijk gegevens van een persoon uit verschillende bestanden aan elkaar koppelen. Het BSN wordt bij steeds meer overheidsdiensten en daarbuiten gebruikt, waaronder de zorg, de jeugdzorg, het onderwijs, de belastingdienst, uitkeringsinstanties zoals UWV, SVB en DUO, zorgverzekeraars, woningcoorporaties, kinderopvang, Kamer van Koophandel, opsporings- en inlichtingendiensten en justitie. Bekijk hier de lijst van organisaties die op dit moment het BSN gebruiken.
Binnentreden woning
Eerder werd al bekend dat controleurs zonder toestemming uw woning mogen binnendringen om te controleren of u de juiste zorg ontvangt en of u zich aan de regels houdt. Deze bevoegdheid is niet terug te vinden in het uiteindelijke wetsvoorstel, maar uit de rapportage van de Raad van de Rechtspraak valt op te maken dat het gemeentelijke controleurs toegestaan zou worden zonder toestemming van bewoners het huis binnen te dringen. De staatssecretaris vond dit nodig om te kunnen controleren of een "gecontracteerde aanbieder de ondersteuning levert dan wel de cliënt zijn verplichting naleeft". De controle uitvoeren met toestemming van de bewoner "zou vaak niet goed mogelijk zijn". (PDF)
De onschendbaarheid van de woning is in artikel 12 van de grondwet en in artikel 8 van het EVRM geregeld. De onschendbaarheid is niet absoluut, maar de regering moet wel aantonen dat de inbreuk op de privacy noodzakelijk en proportioneel is. De Raad van de Rechtspraak constateert dat deze bevoegdheid veel verder gaat dan op dit moment geldt en adviseerde de staatssecretaris om het uit het wetsvoorstel te halen. Dat heeft de staatssecretaris gedaan.
Maatwerk
De regering wil met dit wetsvoorstel ruimte voor maatwerk geven. In de praktijk blijkt dit tot gedetailleerdere regels te leiden die diep op de persoonlijke situatie van mensen inzoomt. Dit blijkt uit de voorgestelde uitwerking in Gouda en Den Helder.
Laatste update: 08.07.2014
Status onderwerp: wet
Impact op privacy: -3
Dossier tweede kamer: 33841, 30597, 29538
Document stemmingen: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/...
Datum stemming: 24.04.2013
Bekeken: 22.693 keer.
Tags: WMO, maatschappelijke, ondersteuning, gemeente, controleurs, woning
http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/3...
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin...
http://gouda.trotsopnederland.com/2013/...
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-...
http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
langer dan 10 jaar geleden
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.