Laatste update: 24 juni 2013
Registratie prostituees
Minister Opstelten (VVD) zinspeelt op het laten vallen van de registratieplicht voor prostituees. Hij doet dit door in een brief aan te bieden het registratie-onderdeel apart te willen behandelen. In de Eerste Kamer zijn veel aarzelingen over de registratieplicht. Door dit onderdeel uit het wetsvoorstel te halen, kan het vergunningenstelsel snel worden ingevoerd. Over dat deel is vrijwel de gehele Kamer het eens.
Tijdens de behandeling van het wetsvoorstel, bood Opstelten al aan de vergewisplicht voor klanten van prostituees te laten vallen. Hiervoor wordt het wetsvoorstel op dit moment al aangepast. Als de Eerste Kamer de motie aanneemt om ook de registratieplicht er uit te halen, zal het wetsvoorstel ook hierop worden aangepast. Alleen het vergunningenstelsel blijft dan over.
Bezinning
Na 7 maanden van 'bezinning' heeft op 28 mei de Eerste Kamer opnieuw over het wetsvoorstel regulering prostitutie (PDF) gedebatteerd. Het wetsvoorstel moet misstanden in de sexbranche tegen gaan. Het bestaat uit drie delen: een vergunningsplicht voor sexbedrijven (bordelen), een verplichting voor prostituees zich te laten registreren bij de gemeente als prostituee, en een verplichting voor klanten deze registratie op te vragen en te controleren voordat ze van haar diensten gebruik maken (vergewisplicht).
Veel fracties in de Eerste Kamer hebben ernstige bezwaren tegen de registratieplicht voor prostituees. Zo vragen zij zich af of het wel helpt in de strijd tegen mensenhandel en of er geen averechts effect optreedt en prostitutie juist meer in de illegaliteit verdwijnt. Ook is er angst dat na verloop van tijd het centrale register voor andere doeleinden gebruikt gaat worden en dat gegevens uit het register op andere plekken terecht komen. In de database wordt onder andere het BurgerServiceNummer opgenomen, dus koppeling met andere bestanden in de toekomst wordt niet helemaal uitgesloten.
Ook over de vergewisplicht zijn veel twijfels. Een klant moet met een smsje controleren of een prostituee geregistreerd staat anders is hij strafbaar. Maar hij hoeft het controle-smsje niet te bewaren en centraal wordt er ook niets geregistreerd. Partijen vroegen zich af hoe werkbaar dit in de praktijk is. Ook minister Opstelten (VVD) concludeerde dat dit onderdeel niet erg praktisch is en zegde toe dat hij dit onderdeel niet zou invoeren. De Eerste Kamer wil dat de minister het wetsvoorstel hiervoor aanpast (door middel van een novelle).
Tijdens het vorige debat op 30 oktober 2012 bleken er zoveel bedenkingen (PDF) tegen het wetsvoorstel te zijn, dat Opstelten het wetsvoorstel terugtrok voordat het door de Kamer kon worden weggestemd. Op 28 mei hadden de VVD en PvdA hun eerdere bezwaren tegen met name de registratieplicht afgezwakt. De PvdA stelde dat de maatregelen misschien niet effectief waren, maar dat er dan in ieder geval "een signaal" werd afgegeven dat er iets gedaan werd. De PVV en de ChristenUnie zijn redelijk positief. CDA, GroenLinks, D66 en de SP zijn faliekant tegen. Over enkele weken en na ontvangst van schriftelijke toezeggingen van de minister wordt het debat vervolgd.
Het wetsvoorstel is op 29 maart 2011 door de Tweede Kamer aangenomen.
Registratiedrift
Het wetsvoorstel regelt dat een vrouw die als prostituee wil werken, zich moet aanmelden bij een ambtenaar van de gemeente. De ambtenaar registreert haar gegevens (BSN, nummer van paspoort of ID-kaart, telefoonnummer) in het landelijk register van prostituees. Het register zelf dient geen enkel doel anders dan te controleren of een prostituee geregistreerd staat. De registratieplicht is volgens de minister slechts een middel om in contact te komen met de prostituee zodat zij kan worden geïnformeerd over hulpverlening, haar rechten en plichten. Als de ambtenaar gedwongen prostitutie vermoedt, is dat geen reden om inschrijving als prostituee te weigeren. Gegevens uit het landelijke register (database) zijn toegankelijk voor toezichthouders en kunnen ook in politiebestanden terecht komen. Gegevens worden 3 jaar en 3 maanden bewaard. Eerder was voorgesteld de prostituee een pasje, de zogenaamde ‘peespas’, te geven, maar dat onderdeel is vervallen.
Lees ook de brief die we hierover aan de Eerste Kamer schreven.
Laatste update: 24.06.2013
Status onderwerp: voorstel
Impact op privacy: -1
Dossier tweede kamer: 32211, 12147
Document stemmingen: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/...
Datum stemming: 28.03.2011
Bekeken: 27.043 keer.
Tags: prostitutie, peespas, registratieplicht
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/...
https://zoek.officielebekendmakingen.nl...
http://www.raadvanstate.nl/adviezen/zoe...
http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel...
http://www.socialevraagstukken.nl/site/...
http://www.humantrafficking.info/2011/0...
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8816...
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe...
http://www.parool.nl/parool/nl/224/Binn...
http://nieuwsuur.nl/onderwerp/209041-pr...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
langer dan 10 jaar geleden
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.