Laatste update: 19 mei 2010
Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
Het kabinet heeft voorstellen gedaan naar aanleiding van de bevindingen van de commissie Brouwer-Korf over veiligheid en privacy, en een evaluatie van de werking van de wet bescherming persoonsgegevens. Deze voorstellen zijn besproken op 3 februari 2010. De belangrijkste punten zijn:
Meer aandacht voor waarborgen bij de omgang met persoonsgegevens
Voordat persoonsgegevens worden geregistreerd, opgeslagen of gebruikt, moet er een 'privacy impact assessment' worden gemaakt zodat de waarborgen rond het gebruik van die gegevens vanaf het begin af aan worden meegenomen. GroenLinks, PVV, D66 en PvdA zijn hier voor. Het CDA wil dit alleen op vrijwillige basis.
Meldplicht datalekken
Als persoonsgegevens op straat belanden, zouden overheden en bedrijven verplicht deze lekken moeten melden. Zowel de consumentenbond als Bits of Freedom hebben hiervoor gepleit. Pas als men weet dat er een datalek is, kan men immers maatregelen nemen of klachten indienen. SP, PVV, GroenLinks en D66 zijn hier voor.
Robuuster toezicht
Het moet mogelijk zijn om strenger op te treden tegen overtreders van de wet bescherming persoonsgegevens. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) zou omgevormd moeten worden tot een soort Autoriteit Persoonsgegevens vergelijkbaar met Zorgautoriteit of AFM. SP, CDA, D66 en PvdA zijn hier voor. De VVD is tegen omdat dit alleen maar leidt tot meer administratieve lasten. De VVD vindt dat het niet nodig is om mensen in te bescherming te nemen naarmate er meer gegevens over hen opgeslagen worden. Ook niet als meer gegevens opslag leidt tot (meer) foutief gebruik of foutieve interpretatie.
Meer openheid over het gebruik van gegevens en een klachtenregeling
Burgers zouden meer inzicht moeten kunnen krijgen in welke gegevens van hem of haar zijn opgeslagen en waar ze voor worden gebruikt. Daarbij zou ook een klachtenregeling ingesteld moeten worden. Er zou sterker recht moeten zijn om tegen misbruik op te treden. SP, PvdA, D66, GroenLinks zijn hier voor.
SP pleit ook voor een informatiecentrum waar mensen terecht kunnen met vragen over hun persoonsgegevens. Nu al is het mogelijk om via www.burgerservicenummer.nl na te gaan welke organisatie welke gegevens uitwisselt met behulp van het burgerservicenummer (BSN). Op de website www.mijnoverheid.nl kunnen burgers inzien welke informatie bij (enkele) overheidsorganisaties over hen bekend is.
Minder nadruk op procedures en controle vooraf
Het aantal verplichte toetsen en/of meldingen vooraf wordt verminderd waar dat kan in overleg met het CBP. De wijzigingen betreffen onder andere uitzonderingen op de verplichting van een voorafgaand onderzoek, het verminderen of laten vervallen van de plicht voor bedrijven om je te informeren over de mogelijkheden te voorkomen dat je persoonsgegevens voor direct marketing worden gebruikt, het vervallen van de vergunningplicht in bepaalde gevallen voor doorgifte van gegevens naar derde landen.
Stemming
Zoals hierboven is weergegeven, heeft een aantal partijen hun mening kenbaar gemaakt. Ook in de verkiezingsprogramma's hebben veel partijen aangegeven hoe ze over aanscherping van de privacywetgeving denken. Die voorkeuren zijn in de grafiek hiernaast weergegeven. Opvallend is het onduidelijke beleid van de VVD. In maart moesten ze (via Teeven) niets hebben van betere privacybescherming, maar in het verkiezingsprogramma wordt toch voor 'privacy-by-design' gepleit en dat er iets aan de waarborgen tegen misbruik van gegevens moet gebeuren. Vanwege deze onduidelijkheid en de magere aanscherping in het programma is de stem van de VVD leeg gelaten.
Laatste update: 19.05.2010
Status onderwerp: voorstel
Impact op privacy: 3
Dossier tweede kamer: 31051
Datum stemming: 19.05.2010
Bekeken: 17.401 keer.
Tags: wbp, cbp
http://www.ikregeer.nl/document/KST13676...
http://www.tweedekamer.nl/images/EWbpKa...
http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/...
http://www.sp.nl/justitie/nieuwsbericht...
http://www.scytale.nl/2010/02/hogere-st...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
langer dan 10 jaar geleden
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.