Laatste update: 28 oktober 2010
OV-chipkaart
Tijdens het overleg van 6 oktober 2010 heeft Aptroot (VVD) voor een kortere bewaartermijn van reisgegevens gepleit. Aptroot vindt 6 tot 8 weken bewaren acceptabel, om te kijken of de afrekening klopt, maar daarna moeten de gegevens worden gewist. Nu worden gegevens nog 2 tot 7 jaar geregistreerd. Demissionair minister Eurlings wil de termijnen niet veranderen omdat reizigers die gegevens nodig kunnen hebben voor hun belastingaangiftes. (Het is niet bekend of de belastingdienst ook uw aangiftes met deze gegevens controleert - red.) Wel wil de minister kijken of je als reiziger kan aangeven of gegevens wel of niet langer bewaard moeten worden. Een zogenaamd opt-in systeem.
Zowel VVD als Groenlinks vinden het heel begrijpelijk dat mensen nu een anonieme OV-chipkaart willen gebruiken. Tariefsverschillen tussen persoonlijke of anonieme OV-chipkaarten moeten daarom verdwijnen. De minister ziet hier niets in, omdat kortingen bijvoorbeeld leeftijdsafhanjkelijk zijn en dan moet je dus over persoonsgegevens beschikken.
De OV chipkaart
De OV chipkaart is een particulier initiatief van vervoersbedrijven. Ook de staatssecretaris beaamt dit. Het is begonnen in Rotterdam en wordt nu door heel Nederland uitgerold. In de wet personenvervoer 2000 (Wp2000) wordt wel over een electronische betaalvorm gesproken, maar de invulling niet geregeld. De invulling wordt geregeld via Algemene Maatregelen van Bestuur (AMVB). De staatssecretaris heeft besloten tot een acceptatieplicht voor vervoerders van de OV-chipkaart. De staatssecretaris heeft ook besloten dat de strippenkaart straks geen wettig vervoersbewijs meer is.
Gegevens worden jaren bewaard
Het systeem van de OV-chipkaart registreert naast persoonlijke gegevens alle reisgegevens. De gegevens worden 7 jaar bewaard(!) omdat dat volgens de geldende belastingregels noodzakelijk is. Uiteraard zijn de gegevens (onder voorwaarden) toegankelijk voor politie en justitie. Ook kunnen bijvoorbeeld conducteurs via hun apparatuur een deel van je reisgeschiedenis bekijken.
Je kunt ook anoniem reizen, maar dan gelden beperkingen. Zo kun je geen senioren-, voordeeluren- of andere kortingskaart krijgen en betaal je dus altijd de volle prijs. Groenlinks heeft op 6 oktober 2009 aan de staatssecretaris gevraagd om ook met een anomiene kaart met voordeel te kunnen reizen. De staatssecretaris antwoord dat de privacy goed beschermd is en dat met korting reizen alleen op een persoonlijke OV chipkaart mogelijk is. Waarom er niet een anomieme kaart zonder beperkingen ingevoerd kan worden is onduidelijk.
Stemming
Over de OV-chipkaart zelf zijn geen stemmingen geweest in het parlement, omdat het geheel door moties en amvb's geregeld wordt. Daarom is de stemmingsgrafiek leeg gelaten. De regering gaat wettelijk over welk vervoersbewijs geaccepteerd moet worden door de vervoerders. Door het laten vervallen van de strippenkaart, wordt de chipkaart de facto het vervoersbewijs. In het kamerdebat van 3 november 2008 is een motie door de SP ingediend om het uitzetten van de strippenkaart uit te stellen. Hierover werd op 18 december 2008 gestemd. SP, GroenLinks, de PvdD en de PVV waren voor. De anderen tegen. De stemming over de Wp2000 was op 11 mei 2000. CDA, GroenLinks en SP waren tegen. De anderen waren voor.
Laatste update: 28.10.2010
Status onderwerp: wet
Impact op privacy: -2
Dossier tweede kamer: 23645
Datum stemming: 10.05.2000
Bekeken: 21.107 keer.
Tags: OV-chipkaart, chipkaart, OV
http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/2...
http://static.ikregeer.nl/pdf/KST138789...
http://parlis.nl/pdf/kamerstukken/KST12...
http://static.ikregeer.nl/pdf/BLG8858.p...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
langer dan 10 jaar geleden
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.