Laatste update: 15 februari 2010
Elektronisch Kind Dossier (EKD)
De wet publieke gezondheid regelt oa. het Elektronisch Kind Dossier, tegenwoordig ook bekend als het "digitaal dossier jeugdgezondheidszorg". Vanaf 1 juli 2010 krijgt ieder kind van 0 tot 19 jaar dat in Nederland wordt geboren een digitaal dossier. De meeste kinderen krijgen hun dossier in de tweede week na de geboorte.
Wat wordt er vastgelegd?
Het EKD moet het antwoord zijn op kinddrama's zoals het maasmeisje, meisje van Nulde, Savanna. Het motto is dan ook: "Geen kind buiten beeld". Van 0- tot 19-jarigen moet op gestandaardiseerde wijze ‘informatie over het kind, de gezinssituatie en de omgeving’ worden geregistreerd. Dat is dus zo'n beetje de hele wereld van het kind.
Wie heeft er toegang tot het dossier?
De minister schrijft in antwoord op kamervragen dat in eerste instantie de Jeugd Gezondheidszorg toegang heeft, maar wellicht later ook zo'n beetje de hele sector. Pogingen vanuit de vier grote steden en de Tweede Kamer (motie-Verdonk) om het dossier ook buiten de jeugdgezondheidszorg te ontsluiten (bureaus jeugdzorg, politie, school, maatschappelijk werk, leerplichtambtenaar), stuitten op een weigering van minister Rouvoet, die daarvoor de Verwijsindex Risicojongeren (VIR) heeft bestemd. Daarmee kunnen organisaties nagaan of iemand al elders in de jeugdketen zit, zodat gecoördineerd kan worden geopereerd.
Toch is datauitwisseling een belangrijke reden om het EKD in te voeren. Zo is een koppeling voorzien met verloskundigen en ent-administraties en het Electronisch Patiënten Dossier. Ook worden gegevens beschikbaar gesteld voor 'beleidsanalyse'.
Vals alarm
Hoe meer er wordt vastgelegd en hoe strenger de criteria, hoe meer valse meldingen er zullen optreden. Zelfs nu het EKD nog niet ingegaan is, blijkt al één op de tien meldingen van kindermishandeling niet terecht. Daarnaast is nog eens 15% van de meldingen 'onbevestigd'. Dat concludeert dagblad Trouw uit een rondgang langs meldpunten voor kindermishandeling. Gezinnen die zo onterecht onder de loep worden genomen door overheidsinstanties voelen zich gestigmatiseerd. Hieruit blijkt duidelijk dat overmatige controle en registratie leidt tot wantrouwen en achterdocht in de samenleving.
Stemming
Kamerlid Zijlstra (VVD) heeft bij de behandeling van de wet publieke gezondheid een amendement ingediend om het EKD in een aparte wet te regelen. Juist vanwege de privacy issues. Omdat dit specifiek over het wel of niet invoeren van het EKD ging, is het zuiverder om de stemming over dat amendement aan te houden in plaats van de stemming over de gehele wet publieke gezondheid.
Laatste update: 15.02.2010
Status onderwerp: wet
Impact op privacy: -3
Dossier tweede kamer: 31316
Document stemmingen: HAN8287A09
Datum stemming: 19.05.2008
Bekeken: 25.046 keer.
Tags: EKD, BSN, digitaal, dossier, jeugdgezondheidszorg
http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/3...
http://www.ictzorg.com/nieuws/nieuw/225...
http://www.ouders.nl/mdiv2011-code-oranj...
http://digitaalbestuur.nl/magazine/ekd...
http://www.minvws.nl/dossiers/infectiez...
http://www.jeugdengezin.nl/dossiers/dig...
http://wetten.overheid.nl/BWBR0024705/g...
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/ar...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
langer dan 10 jaar geleden
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.