Laatste update: 7 november 2018
Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
Het opstellen van risicoprofielen van mensen voor het gebruik van medische zorg krijgt een wettelijke basis. Minister Bruins (VVD) heeft hiervoor een wetsvoorstel ingediend.
Het Zorginstituut stelt namens het ministerie per verzekerde een risicoprofiel op. Deze persoonlijke medische risicoprofielen worden gebruikt om kosten tussen zorgverzekeraars te kunnen verrekenen. Doordat zorgverzekeraars verplicht zijn mensen te accepteren, moeten zij ook gecompenseerd worden als zij meer dan gemiddeld mensen met hogere zorgkosten als klant hebben. Daarnaast worden de risicoprofielen gebruikt om de te verwachte zorgkosten voor komende jaren uit te rekenen.
De namen van de verzekerden worden bij de risicoprofielen vervangen door een nummer. Hierdoor kan niet direct afgelezen worden van wie een bepaald risicoprofiel is, maar indirect kan die koppeling wel worden gemaakt. Via die koppeling kunnen de profielen telkens met nieuwe gegevens worden bijgewerkt. Omdat de gegevens dus niet anoniem, maar pseudoniem worden gebruikt, moet er een wettelijke grondslag zijn om dit te doen. Die grondslag wordt nu met dit wetsvoorstel gecreëerd.
Voor het samenstellen van de persoonlijke risicoprofielen worden gegevens van onder andere zorgverzekeraars, zorgaanbieders, de belastingdienst, het UWV en DUO gebruikt. De volgende gegevens worden in ieder geval in het persoonlijke risicoprofiel opgenomen: leeftijd, geslacht, postcode, inkomen, status als bijstandsgerechtigde of arbeidsongeschikte, status als student of hoogopgeleide, zorgdeclaraties en het gegeven of u in een instelling verblijft. De minister kan deze set aan gegevens op ieder gewenst moment aanpassen.
Medische gegevens bij RIVM
Naast het Zorginstituut, gebruikt ook het RijksInstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) medische persoonsgegevens bij hun werk. Het RIVM krijgt meldingen van de gemeentelijke gezondheidsdienst (GGD) die weer de meldingen van de huisartsen verzamelt. Het gaat dan om meldingen van besmettelijke infectieziekten, zoals griep of SOA's. Het RIVM kan zo een landelijk beeld krijgen van de bron en de verspreiding van besmettelijke ziekten.
Het RIVM krijgt per melding naast het ziektebeeld ook het geslacht, de geboortemaand en het geboortejaar van de betrokken persoon en de eerste drie cijfers van zijn of haar postcode. Ook bij deze meldingen worden de namen vervangen door een nummer dat alleen indirect naar mensen te herleiden is.
Opsporen onterecht verzekerden
Het wetsvoorstel regelt ook andere zaken. Zo krijgt de Sociale VerzekeringsBank (SVB) meer gegevens om mensen te kunnen opsporen die onterecht een zorgverzekering hebben. Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen die niet (meer) in Nederland wonen en toch een zorgverzekering aanhouden. Dat is in strijd met de wet. De SVB krijgt met dit wetsvoorstel de mogelijkheid om bestanden van de zorgverzekeraars te vergelijken met zijn eigen bestanden en zo mensen uit te filteren die onterecht verzekerd zijn. De precieze situatie van deze mensen wordt vervolgens nader onderzocht.
Een ander onderdeel van deze wet maakt het mogelijk dat de gemeente medische gegevens mag opslaan en gebruiken bij het betalen van facturen voor geleverde maatschappelijke ondersteuning. Dit was tot op heden nog niet in de wet WMO 2015 opgenomen.
Laatste update: 07.11.2018
Status onderwerp: voorstel
Impact op privacy: -1
Dossier tweede kamer: 35044
Bekeken: 11.031 keer.
Tags: risicoprofiel, zorg, zorginstituut, WMO, RIVM, pseudonimiseren
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/...
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorste...
https://www.zorginstituutnederland.nl/f...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
langer dan 10 jaar geleden
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.