Laatste update: 31 maart 2023
Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
De Europese Toezichthouder Gegevensbescherming (EDPS) is kritisch over het plan van de Europese Commissie om vingerafdrukken en gezichtskenmerken op te nemen in paspoort en identiteitskaart. Ook de Tweede Kamer is kritisch, maar staatssecretaris Knops (CDA) onderneemt geen actie.
De Europese Commissie presenteerde op 17 april 2018 een voorstel voor nieuwe paspoorten en identiteitskaarten waarop gegevens van gezichtskenmerken en vingerafdrukken opgeslagen moeten worden. Het beoogde doel is om terrorisme en misdaad tegen te gaan bij het vrije reizen binnen de EU.
Maar de Europese privacytoezichthouder concludeert (pdf) dat het niet noodzakelijk lijkt om zowel gezichtskenmerken als vingerafdrukken op het identiteitsbewijs op te nemen. Ook het verplichte vooronderzoek naar de impact van deze maatregel wijst volgens de toezichthouder niet uit dat dit noodzakelijk is. Identiteitsfraude kan voldoende worden tegengegaan met minder privacyschendende maatregelen.
Biometrische gegevens zoals gezichtskenmerken en vingerafdrukken zijn gevoelige persoonsgegevens. Dergelijke gegevens verdienen extra bescherming, onder andere volgens artikel 6 van de conventie over gegevensbescherming van de Raad van Europa. De toezichthouder wil dan ook dat de Commissie opnieuw beoordeelt of het wel nodig is.
Geen databases met vingerafdrukken
Daarnaast vindt de toezichthouder het geen uitgemaakte zaak dat als er biometrische gegevens in het paspoort worden opgenomen, dat dat dan automatisch ook voor de identiteitskaart zou moeten gelden. Identiteitskaarten worden vaak voor hele andere doelen gebruikt dan om te reizen. De Commissie zou daarom eerst een grondige analyse hiervoor moeten uitvoeren.
Ook moet er van de toezichthouder een expliciet verbod komen op het creëren van centrale databases met deze vingerafdrukken en zouden de gegevens alleen voor de specifiek benoemde doelen mogen worden gebruikt. Volgens artikel 10 van het voorstel van de Europese Commissie mogen de gegevens gebruikt worden voor het bepalen van de echtheid van het identiteitsbewijs en voor het verifiëren van de identiteit aan de hand van de kaart.
Grote impact
Een identiteitskaart is op dit moment slechts verplicht in 15 van de 28 lidstaten. Van deze 15 worden daarbij slechts in 2 landen vingerafdrukken afgenomen. Dat betekent dat met dit nieuwe voorstel ineens 85% van de Europese bevolking (370 miljoen burgers in 26 landen) hun vingerafdrukken en gezichtskenmerken moeten gaan afstaan. Vanwege deze enorme impact en de gevoeligheid van de gegevens, vindt de Europese privacytoezichthouder dat er nog eens extra goed gekeken moet worden of dit allemaal wel noodzakelijk is.
In Nederland afgeschaft
Al eerder is de afname van de vingerafdruk voor de identiteitskaart verplicht geweest. Nederland besloot in 2014 hiermee te stoppen vanwege privacybezwaren en omdat de vastgelegde vingerafdrukken teveel fouten bevatten en daarmee onbetrouwbaar bleken te zijn. Voor het paspoort is de afname van twee vingerafdrukken nog wel verplicht. In de praktijk werden en worden de in het paspoort opgeslagen vingerafdrukken nergens gebruikt door controlerende instanties.
Tweede Kamer kritisch
D66, GroenLinks en de SP toonden zich tijdens het debat van 28 juni zeer kritisch over het plan om weer verplicht vingerafdrukken van mensen te nemen voor de identiteitskaart. D66 vindt afname van vingerafdrukken symboolpolitiek die slechts schijnveiligheid oplevert. Ook GroenLinks en SP gaven aan niet zo maar in te zullen stemmen met deze nieuwe verplichting. GroenLinks is "geschrokken van de draai die het kabinet op dit punt heeft gemaakt". De SP vindt dat eventuele afname van vingerafdrukken een nationale beslissing moet blijven.
De VVD drong juist aan om te onderzoeken of er naast gezichtskenmerken ook andere biometrie op de identiteitskaart en het paspoort opgenomen kan worden. Andere partijen waren tijdens het debat niet aanwezig.
Staatssecretaris positief
Volgens staatssecretaris Knops (CDA) kan Nederland niet onder deze nieuwe verplichting uitkomen. "De Commissie heeft hierop aangegeven dat de verplichting om vingerafdrukken op te nemen onbespreekbaar is." De staatssecretaris geeft aan in algemene zin "voorlopig positief" te zijn over de nieuwe plannen.
Knops liet dan ook weten zich niet in te gaan zetten om de opname van vingerafdrukken op de identiteitskaart optioneel te maken. D66 kondigde daarop aan een motie in te dienen om de staatssecretaris te dwingen zich meer in te zetten voor optionele opname van vingerafdrukken. Helaas heeft deze motie het niet gehaald.
Vanuit het Europees Parlement is er weinig commentaar geweest op de verordening, en is het zonder verdere wijzigingen geaccepteerd op 4 april 2019. Ook de AP en Raad van State hebben geen opmerkingen op het gebied van privacy, of zijn daartoe niet bevoegd.
Bij de behandeling in de Tweede Kamer waren er maar 5 partijen aanwezig (VVD, CDA, PVV, D66, BBB), waarvan alleen D66 kritisch was op de proportionaliteit van dit voorstel. Ook bij de behandeling in de Eerste Kamer kwamen deze vragen alleen van D66.
Of deze wet gevolgen gaat hebben voor de identificatieplicht, bancaire diensten, werk, of uitkeringen voor personen die hun vingerafdruk niet willen afgeven is nog niet bekend.
Laatste update: 31.03.2023
Status onderwerp: wet
Impact op privacy: -2
Dossier tweede kamer: 34966, 22112
Bekeken: 21.459 keer.
Tags: vingerafdrukken, biometrie, id-kaart, identiteitskaart, paspoort
https://edps.europa.eu/
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
langer dan 10 jaar geleden
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.