Laatste update: 25 juni 2018
Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
Er komt een ambtelijke werkgroep die de aanpak van wraakporno en andere privacyschendingen door burgers onderling gaat onderzoeken. Minister Dekker (VVD) voor Rechtsbescherming heeft op 25 juni ingestemd met het verzoek van de Tweede Kamer hiervoor. Over het verzoek zal volgende week nog formeel gestemd worden.
De werkgroep gaat onder andere bekijken of er een spoedprocedure kan komen om snel naaktbeelden van internet af te halen die zonder toestemming worden verspreid, of slachtoffers hiervan beter geholpen kunnen worden en of het verspreiden van die beelden als apart delict strafbaar gesteld moet worden. De werkgroep komt naar verwachting in december 2018 met haar bevindingen.
Wraakporno
De werkgroep komt er op initiatief van Tweede Kamerlid Koopmans (VVD). Hij schreef een voorstel om wraakporno beter aan te kunnen pakken. Op dit moment moeten slachtoffers zelf veel doen om voor elkaar te krijgen dat de beelden van internet afgaan. Slachtoffers zouden direct geholpen moeten worden om beelden weg te laten halen, bijvoorbeeld door het doen van online-aangifte, maar ook om met de gevolgen om te gaan.
Minister Dekker ziet de risico's op dergelijke privacyschendingen toenemen. De minister staat open voor een spoedprocedure om dergelijke beelden van internet af te krijgen, maar uitgezocht zal moeten worden hoe dat vorm te geven, hoe groot het te verwachte aantal zaken zal zijn en of de rechterlijke macht daar de capaciteit voor heeft.
Een spoedprocedure om beelden weg te laten halen bestaat al voor inbreuken op auteursrechtelijk materiaal. Een vergelijkbare procedure zou volgens de minister mogelijk voor wraakporno kunnen worden ingericht.
De minister gaf aan dat het kabinet op dit moment al werkt aan een wetsvoorstel om wraakporno strafbaar te stellen. Daarnaast komt het kabinet na de zomer met een bredere visie op privacy tussen burgers onderling.
Rol toezichthouder
De SP pleit ervoor dat de Autoriteit Persoonsgegevens hierbij een centrale rol krijgt. De toezichthouder kan snel ingrijpen na een melding van het slachtoffer en het vervolgtraject overnemen om beelden snel te laten verwijderen en daders aan te pakken. Hiermee zou er één loket ontstaan en worden de slachtoffers ontlast om zelf achter het verwijderen van de beelden aan te gaan.
De minister wil dit wel onderzoeken, maar waarschuwt dat niet alle privacyschendingen via het strafrecht aangepakt kunnen worden en dat een deel niet per sé strafbaar is en via het civiele recht aangepakt zal moeten worden. "Dit vraagt nog even verder doordenken" aldus de minister.
Volgens initiatiefnemer Koopmans moeten ook de grote internetbedrijven als Google, Facebook en Microsoft aangesproken worden op het probleem van wraakporno. Zij vormen onderdeel in de verspreiding van het privacy-schendende materiaal.
Continu bespied
Zowel GroenLinks als SP benadrukken dat het normaal lijkt te worden om bespied te worden. Zoals door wifi-tracking in winkelcentra of de vraag van ouders om permanent beelden vanuit de kinderopvang te kunnen ontvangen. Volgens initiatiefnemer Koopmans is dat een algemene zorg en niet direct een punt dat de werkgroep zou moeten onderzoeken.
Zowel het CDA als GroenLinks vonden dat breder onderzocht moet worden wat het effect van digitale ontwikkelingen op de privacy is. De minister is het daarmee eens en suggereerde dat de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid of het Rathenau Instituut hier in de toekomst onderzoek naar zou kunnen doen.
Bij het debat hierover op 25 mei 2018 waren VVD, SP, GroenLinks, CDA en SGP aanwezig. De PVV, D66, PvdA, CU, PvdD, 50Plus, FvD, Denk deden niet mee.
Laatste update: 25.06.2018
Status onderwerp: voorstel
Impact op privacy: 1
Dossier tweede kamer: 34926
Bekeken: 8.635 keer.
Tags: Koopmans, onderlinge privacy, wraakporno
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
langer dan 10 jaar geleden
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.