Laatste update: 28 november 2017
Uitbreiding continue screening door overheid
Per 1 maart 2018 wordt het personenregister in de kinderopvang actief. Met het personenregister wordt het aantal personen dat onder continue screening van de overheid valt, flink uitgebreid. In dit register worden personen geregistreerd die structureel in contact komen met kinderen in de kinderopvang.
Het personenregister betekent een uitbreiding van het aantal personen dat continu door de overheid in de gaten wordt gehouden op het begaan van strafbare feiten. Op dit moment geldt er al een continue screening voor het vaste personeel van kinderopvangorganisaties. Vanaf 1 maart vallen ook stagiaires, vrijwilligers, uitzendkrachten maar bijvoorbeeld ook de buurvrouw die regelmatig koffie komt drinken eronder.
Continue screening
Het personenregister is de opvolger van de 'continue screening' van het vaste personeel dat al sinds 1 januari 2013 van kracht is. Bij de continue screening vergelijkt het ministerie van Justitie en Veiligheid dagelijks de BSN-nummers van deze personen met nieuwe informatie in het Justitieel Documentatie Systeem. Nieuwe informatie kan zijn dat iemand een overtreding of een misdrijf heeft begaan, maar ook dat iemand daarvan wordt verdacht.
Aan de hand van de informatie wordt bepaald of er 'een signaal' uitgestuurd wordt naar de gemeente en de kinderopvang-organisatie van de desbetreffende persoon. Vanaf 1 maart gaat dat signaal als eerste naar DUO, de beheerder van het personenregister. Deze persoon kan vanaf dat moment niet meer werkzaam zijn bij de kinderopvang en zal opnieuw een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) moeten aanvragen.
Verklaring Omtrent Gedrag
Om in het personenregister opgenomen te worden moet altijd eerst een VOG worden aangevraagd. Een VOG kan aangevraagd worden bij het ministerie van Justitie en Veiligheid. Zij geven deze verklaring af als er geen strafrechtelijke bezwaren zijn tegen het vervullen van de functie waarvoor de VOG wordt aangevraagd. Voor de continue screening gold de eis dat deze VOG om de twee jaar moest worden vernieuwd. Met de continue screening wordt de geldigheid van de VOG dagelijks getoetst.
In de wet is opgenomen dat mensen die "structureel" in contact komen met de kinderen in de opvang onder de continue screening vallen. Verantwoordelijk staatssecretaris Van Ark (VVD) heeft deze term invulling gegeven in een zogeheten factsheet. Hierin is vastgelegd dat iedereen die minimaal een half uur per 3 maanden op het kinderdagverblijf is of in contact komt met de kinderen opgenomen moet worden in het personenregister. Ook mensen die bij de gegevens over de kinderen kunnen, vallen straks onder de continue screening en moeten in het personenregister worden geregistreerd. Volgens de factsheet hoeven de klusjesman die incidenteel komt en de postbode zich niet continu te laten screenen.
Andere sectoren
In een onderzoek dat de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in 2016 over onder andere de screening heeft laten uitvoeren, wordt als aanbeveling meegegeven om ook andere sectoren waar met kinderen wordt gewerkt onder deze continue screening te laten vallen. Als voorbeeld wordt het onderwijs genoemd. Toenmalig verantwoordelijk minister Asscher (PvdA) laat het aan de desbetreffende ministers over of zij dat willen invoeren.
Om het personenregister mogelijk te maken is in 2015 een wetswijziging (toelichting) ingediend door minister Asscher. Deze wetswijziging is vrijwel unaniem door de Tweede Kamer aangenomen. Alleen de fractie Bontes/Van Klaveren (VNL) stemde tegen.
Meldcode en meldplicht
Naast het personenregister en de VOG dient ook elke organisatie die kinderen opvangt een meldcode te hanteren voor het melden van huiselijk geweld. Een meldcode is een stappenplan dat gevolgd moet worden door personen die met kinderen werken als er vermoedens zijn van kindermishandeling. Met dit stappenplan kan men vaststellen of er sprake is van huiselijk geweld en welke vervolgstappen er dan genomen moeten worden, zoals bijvoorbeeld een melding bij Veilig Thuis. Het is dus niet verplicht om te melden, maar wel om een meldcode te hebben.
Wel is het verplicht voor het personeel van een kinderopvang om direct aangifte te doen als hij of zij vermoedt dat een ander personeelslid iets strafbaars tegen een kind heeft gedaan.
Laatste update: 28.11.2017
Status onderwerp: wet
Impact op privacy: -1
Dossier tweede kamer: 34195, 31322
Document stemmingen: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/...
Datum stemming: 02.09.2015
Bekeken: 14.254 keer.
Tags: personenregister, kinderopvang
https://www.kinderopvangtotaal.nl/person...
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel...
http://maxius.nl/wet-kinderopvang-en-kw...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
langer dan 10 jaar geleden
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.