Laatste update: 7 januari 2018
Kerken houden toch toegang tot gemeentelijke administratie
Religieuze instellingen blijven door de gemeente geïnformeerd worden als burgers verhuizen, trouwen of overlijden. De toezegging van het vorige kabinet om dit per 1 januari 2018 te beëindigen, is door het nieuwe kabinet teruggedraaid.
Wijzigingen in de gemeentelijke basisregistratie worden automatisch aan kerken doorgegeven. Denk hierbij aan verhuizing, trouwen, echtscheiding, geboorte of overlijden. Er hoeft geen toestemming te worden gevraagd. De kerkelijke database SILA bevat de persoonsgegevens van meer dan 5 miljoen mensen.
Motie
De Tweede Kamer vond dit indertijd een verkeerde gang van zaken en oordeelde dat burgers gewoon om toestemming gevraagd moest worden of hun gegevens met de kerken gedeeld mochten worden. Maar toenmalig minister Plasterk (PvdA) zag er niet zo'n probleem in: "Wie heeft er in hemelsnaam last van dat de paar miljoen mensen in Nederland die wel onder een van die organisaties vallen, het gemak en de service hebben dat hun kerkgenootschap ervan op de hoogte wordt gesteld wanneer zij verhuizen?"
Daarop diende de Tweede Kamer een motie in om Plasterk te dwingen alsnog de gegevensverstrekking te beëindigen. Op 1 maart 2016 werd deze motie met grote meerderheid aangenomen. Alleen de christelijke partijen stemden tegen. Zie voor de stemming ook de grafiek op deze pagina.
Weinig haast
Gedwongen door deze motie, besloot toenmalig minister Plasterk dat de kerken per 1 januari 2018 geen toegang meer tot de basisadministratie zouden krijgen. Volgens de minister hadden de kerken nog bijna twee jaar nodig om hun administraties op de nieuwe situatie aan te passen.
Intussen maakte Plasterk zelf weinig haast met de uitvoering. Na de verkiezingen van maart 2017 bleek de benodigde regelgeving nog niet te zijn aangepast, waarna de nieuwe Tweede Kamer besloot het geheel in de ijskast te zetten in afwachting van een nieuw kabinet.
Regeerakkoord
In het regeerakkoord is in algemene zin afgesproken dat burgers meer te zeggen krijgen over hun persoonsgegevens die bij de overheid zijn opgeslagen. Maar voor de kerken is een uitzondering gemaakt. "Voor kerkelijke organisaties gaat, om onoverkomelijke uitvoeringsproblemen te voorkomen een overgangsregeling gelden. Wie nu geregistreerd staat kan kiezen voor een opt-out."
Dit betekent een voortzetting van de bestaande situatie. Ook nu geldt al dat men zich actief moet uitschrijven als men niet door kerken gevolgd wil worden. Zowel de ChristenUnie als het CDA zijn fervent voorstanders van de automatische uitwisseling van gegevens tussen gemeente en kerken. D66 en VVD zijn juist tegen deze uitwisseling, maar hebben bij de vorming van het nieuwe kabinet op dit punt toegegeven.
In het regeerakkoord wordt wel toegezegd dat "nieuwe inschrijvingen" onder nieuwe regels zullen vallen. Met de nieuwe regels wordt gedoeld op een toekomstig opt-in systeem. Dat betekent dat nieuw geborenen of immigranten maar mogelijk ook mensen die verhuizen straks zelf actief toestemming moeten geven voordat kerken hun gegevens mogen ontvangen.
Hoe de nieuwe regels er precies uit gaan zien en wanneer die ingaan is nog niet bekend. Een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken laat Privacy Barometer weten dat een visie over het programma "eigen regie over persoonsgegevens" rond de zomer van 2018 naar de Tweede Kamer wordt gestuurd.
Basisregistratie personen
De basisregistratie personen is één van de elf basisregistraties van de overheid en is de nieuwe naam voor de gemeentelijke basisadministratie GBA. Een 'basisregistratie' betekent dat dat de enige plek is waar gegevens op dat gebied worden verzameld en bijgehouden. De basisregistratie personen is dus de brondatabase met burgerlijke gegevens over u zoals adres, geboortedatum en BSN. Overheidsinstanties zoals de belastingdienst of de sociale dienst, nemen die gegevens over om daar hun taken mee uit te voeren. Maar ook niet overheidsinstanties krijgen gegevens uit deze basisregistratie. Welke instanties dat zijn is vastgelegd in het Besluit Basisregistratie Personen. Hierin staan onder andere pensioenfondsen, zorgverzekeraars, zorginstellingen en dus ook de Stichting Inter-Kerkelijke Administratie SILA. Aparte toestemming van de burger voor toegang tot de gegevens is niet vereist.
U kunt zich hier afmelden zodat u niet meer door kerken gevolgd wordt.
Laatste update: 07.01.2018
Status onderwerp: wet
Impact op privacy: 1
Dossier tweede kamer: 25764, 27859
Document stemmingen: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/...
Datum stemming: 01.03.2016
Bekeken: 42.539 keer.
Tags: sila, kerken, religieuze instellingen, basisadministratie
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/...
https://zoek.officielebekendmakingen.nl...
https://zoek.officielebekendmakingen.nl...
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
langer dan 10 jaar geleden
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.