Laatste update: 11 februari 2017
Gebiedsverbod tegen terreur
De Eerste Kamer heeft op 7 februari 2017 ingestemd met het wetsvoorstel om mensen die een gevaar vormen voor de "nationale veiligheid" een meldplicht en gebiedsverbod op te kunnen leggen. Op 17 mei 2016 ging de Tweede Kamer al akkoord. Mensen hoeven geen strafbaar feit te hebben gepleegd om dergelijke vrijheidsbeperkende maatregelen opgelegd te krijgen. Een vergelijkbaar wetsvoorstel sneuvelde in 2011 in de Eerste Kamer.
Meldplicht en gebiedsverbod
Minister Van der Steur (VVD) stelt dat er "maatregelen nodig [zijn] teneinde de nationale veiligheid te beschermen tegen, met name, aanslagen op Nederlands grondgebied. Hiermee wordt mede beoogd de (grond)rechten en vrijheid van burgers te beschermen, zoals in het uiterste geval het recht op leven." Met dit wetsvoorstel moet het mogelijk worden om mensen een meldplicht, een gebiedsverbod en een contactverbod op te leggen terwijl zij nog geen strafbaar feit hebben gepleegd, want "ook van gedragingen die (nog) niet resulteren in een strafbaar feit, kan een gevaar uitgaan voor de nationale veiligheid." Een meldplicht kan volgens de minister onder andere een "belemmering" vormen voor mensen om naar Syrië uit te reizen.
Daarnaast moet dit wetsvoorstel het mogelijk maken om subsidies en vergunning in te trekken in het belang van de nationale veiligheid en het verhinderen van deelname aan of (financiële) ondersteuning van terrorisme.
Gevaarlijk gedrag
De minister zegt niet specifiek welke gedragingen strafbaar zullen worden. Wel schetst hij dat het om "een samenstel van gedragingen" zou moeten gaan waaruit de dreiging zou moeten blijken. "Gedacht kan worden aan contacten met andere geradicaliseerde personen, gecombineerd met een opvallende belangstelling voor bepaalde objecten of evenementen. Ook kan worden gedacht aan het in groepsverband bespreken van belangrijke islamitische geloofsthema’s op een zodanige wijze dat de deelnemers zelf de conclusie trekken dat zij een bijdrage moeten leveren aan de jihadistische strijd."
Bestuursrecht
Omdat er nog geen strafbaar feit is gepleegd, kan het strafrecht niet worden ingezet. Om die reden wil Van der Steur het via het bestuursrecht mogelijk maken dat hijzelf als minister van Veiligheid & Justitie deze maatregelen kan opleggen. De maatregelen kunnen voor maximaal zes maanden worden opgelegd, maar telkens worden verlengd.
In het bestuursrecht is het mogelijk dat de bestuurder, in dit geval de minister, een besluit neemt zonder de betrokkenen vooraf te horen. Dit wijkt fundamenteel af van het strafrecht waarbij eerst de aanklager en de verdachte gehoord worden voordat de rechter oordeelt. Als de minister een maatregel heeft opgelegd, wordt de betrokkene geïnformeerd die vervolgens achteraf bezwaar kan maken om de maatregel ongedaan te maken. Tijdens een lopend bezwaar blijft de opgelegde maatregel wel van kracht omdat "daarvoor het belang van de nationale veiligheid te groot is".
Op basis van geheime informatie
De minister hoeft geen onderbouwing te geven voor het opleggen van maatregelen. Hij kan zich beroepen op "gewichtige belangen, waaronder begrepen de nationale veiligheid" om informatie waarop iemand een maatregel opgelegd krijgt geheim te houden. Wel loopt de minister dan het risico dat een rechter later het besluit van de minister ongedaan maakt, omdat de rechter het vanwege de geheimhouding niet kan toetsen op bijvoorbeeld rechtmatigheid en proportionaliteit.
Uitwisselen van informatie
Om terrorisme beter te bestrijden, wil de minister dat met name de AIVD, Openbaar Ministerie en de politie, maar onder andere ook de IND en de belastingdienst meer informatie gaan uitwisselen. Op basis van de informatie wordt bij personen het risico ingeschat dat zij vormen voor de nationale veiligheid. Afhankelijk daarvan kan een begeleidingstraject of een maatregel zoals hierboven beschreven, worden opgelegd.
Kritische adviezen
De Raad voor de Rechtspraak en het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten (NJCM) zijn kritisch over dit wetsvoorstel. Het NJCM denkt dat het de toets met mensenrechtenverdragen niet kan doorstaan. Zo stelt ze dat "gedragingen die in verband kunnen worden gebracht met terroristische activiteiten of de ondersteuning daarvan" een veel te ruime omschrijving is om mensen op te veroordelen. Zo zou de vrijheid van meningsuiting hierdoor in het geding kunnen komen. Ook het feit dat een maatregel op basis van geheime informatie kan worden opgelegd vinden ze zeer zorgelijk.
Ook het College voor de Rechten van de Mens is kritisch. Zij vindt dat de noodzaak voor dit wetsvoorstel niet is aangetoond en dat dit sowieso niet in het bestuursrecht thuis hoort. Volgens dit college zou de strafrechter moeten oordelen over dergelijke voor personen zeer ingrijpende maatregelen.
Laatste update: 11.02.2017
Status onderwerp: wet
Impact op privacy: -2
Dossier tweede kamer: 34359
Document stemmingen: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/...
Datum stemming: 17.05.2016
Bekeken: 14.292 keer.
Tags: gebiedsverbod, meldplicht, anti-terreur
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/...
http://www.nu.nl/politiek/4449738/eerst...
http://nos.nl/artikel/2156939-eerste-ka...
https://zoek.officielebekendmakingen.nl...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
langer dan 10 jaar geleden
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.