Laatste update: 1 juli 2015
Twijfels in Tweede Kamer over DNA-afname bij arrestatie
Een belangrijk deel van de Tweede Kamer heeft bedenkingen tegen de invoering van de plicht om bij de arrestatie van verdachten al DNA af te nemen. Dat bleek vandaag tijdens het debat over het onderzoek naar aanleiding van de moord op Els Borst en de zus van Bart van U.
D66, PVV en de ChristenUnie vinden dat er voldoende wettelijke mogelijkheden zijn om DNA af te nemen als mensen eenmaal veroordeeld zijn. Uit het onderzoek van de commissie Hoekstra blijkt dat het nu mis gaat bij de uitvoering. Volgens de partijen zou daar eerst naar verbetering moeten worden gezocht. Zo zou er bijvoorbeeld direct bij het uitspreken van de veroordeling of bij de aanvang van de gevangenisstraf DNA afgenomen kunnen worden. Nu wordt daarvoor een apart moment ingepland waar niet elke veroordeelde bij komt opdagen. Ook de SP vindt dat "alles op alles" moet worden gezet om de uitvoering van de huidige wet te verbeteren voordat er naar verruiming van DNA afname wordt gekeken. Bovendien, zeggen zowel SP als D66, betekent een nieuwe wet niet direct dat het met de uitvoering daarvan ineens beter gaat.
VVD, CDA en SGP steunen het plan wel om bij mensen al DNA af te nemen als zij alleen nog verdachte zijn. Het CDA en de SGP vinden het zelfs niet nodig om eerst te onderzoeken of dit wettelijk wel mag. Zo is het de vraag of artikel 8 van het Europees Verdag voor de Rechten van de Mens wel toestaat om bij niet-veroordeelde mensen DNA af te nemen. De PvdA lijkt het voorstel wel te willen steunen, maar wil eerst een onderzoek naar de wettelijke mogelijkheden en de impact op de privacy afwachten. VVD, PvdA, CDA en SGP hebben gezamenlijk wel een meerderheid in de Tweede Kamer, maar niet in de Eerste Kamer.
Commissie Hoekstra
Het voorstel om DNA al bij de arrestatie van mensen af te nemen, is een aanbeveling van de commissie Hoekstra. Deze commissie deed onderzoek naar de gang van zaken rond Bart van U., die verdacht wordt van de moord op zijn zus en Els Borst. Tijdens het onderzoek kwam naar boven dat bij een groot deel van de veroordeelden, waaronder Bart van U., geen DNA is afgenomen.
Volgens de commissie komt circa twintig procent bij de eerste afspraak voor DNA-afname niet opdagen. Of de DNA-afname alsnog op een later moment wel is gebeurd, heeft de commissie niet onderzocht. Van elf procent van de veroordeelden is wel DNA afgenomen, maar zit dat niet in de databank. Een deel hiervan wordt verklaard doordat mensen bezwaar hebben gemaakt tegen opname in de databank en dat dit gegrond is verklaard. (Zie voor meer details het onderzoekrapport vanaf bladzijde 163.)
De commissie stelt dat waarschijnlijk het DNA-profiel van meer veroordeelden in de databank terecht komt, als het DNA al afgenomen wordt bij de eerste arrestatie. Het DNA wordt dan nog niet in de nationale databank gestopt, maar apart bewaard. Als de verdachte door de rechter veroordeeld wordt, wordt het DNA alsnog in de databank ingevoerd. Wordt de verdacht vrijgesproken, dan zou het DNA-profiel weer vernietigd moeten worden.
'Gat in de uitvoering'
Minister Van der Steur (VVD) van Veiligheid en Justitie neemt het voorstel van de commissie over. De minister stelt dat er weliswaar "een gat zit" bij de uitvoering van de huidige wet om DNA af te nemen, maar hij denkt niet dat dit op te lossen is door de uitvoering te verbeteren. Volgens hem is het daarom beter om het DNA al bij de arrestatie van de verdachte af te nemen.
Voordat de minister met het wetsvoorstel naar de Kamer komt, zal hij een Privacy Impact Assessment (PIA) uitvoeren. Daarmee wordt vooraf onderzocht wat de gevolgen voor de privacy zijn en kan daar in het wetsvoorstel rekening mee worden gehouden. Het uitvoeren van een PIA is verplicht bij voorstellen met (grote) gevolgen voor de privacy van mensen. De minister zal ook advies vragen aan het College Bescherming Persoonsgegevens. Van der Steur verwacht "voor 1 november" de Tweede Kamer over het wetsvoorstel te kunnen informeren.
Laatste update: 01.07.2015
Status onderwerp: voorstel
Impact op privacy: -3
Dossier tweede kamer: 29279, 29628
Bekeken: 9.960 keer.
Tags: DNA, afname, verdachte
https://www.security.nl/posting/433479/C...
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-...
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-...
http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
langer dan 10 jaar geleden
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.