Nieuws over wetsvoorstel

1 oktober 2018

Voorlopig geen Constitioneel Hof

GroenLinks trekt het wetsvoorstel in dat er toe moest leiden dat rechters ook aan de Grondwet mogen toetsen bij de behandeling van een zaak. Op dit moment is dat verboden. Tweede Kamerlid Buitenweg (GroenLinks) schrijft aan de Kamer dat het wetsvoorstel niet meer haalbaar is. "Ik ben tot de slotsom gekomen dat [...] het huidige voorstel tot invoering van constitutionele toetsing in het Nederlandse staatsbestel op dit moment onhaalbaar is geworden." De Raad van State constateerde vorig jaar al dat het wetsvoorstel om procedurele redenen feitelijk al vervallen was. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

10 juli 2018

Nieuw wetsvoorstel geeft minister vrijbrief voor vergaand doorlichten burgers

Minister Dekker (VVD) voor Rechtsbescherming heeft een wetsvoorstel gepubliceerd dat belangrijke principes van de huidige privacywet grotendeels buiten werking stelt. Alle beschikbare relevante gegevens bij zowel overheid als bedrijven en instellingen kunnen straks voor elk denkbare overheidstaak worden gekoppeld om mensen door te lichten. Het parlement krijgt daarbij geen inspraak. Op dit moment mag de overheid alleen gegevens gebruiken voor specifieke doelen en als dat absoluut noodzakelijk is. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

2 juli 2018

Bankgegevens geautomatiseerd beschikbaar voor opsporing

Den Haag, 2 juli 2018 Geachte minister Hoekstra, Onlangs gaf u een voorstel in consultatie waarmee overheidsinstanties, waaronder opsporingsinstanties, makkelijker toegang krijgen tot identificerende gegevens bij banken. Uit zowel het voorstel als uit de toelichting wordt duidelijk dat niet wordt onderkend dat het digitaal ontsluiten van gegevens een veel grotere impact op privacy van mensen heeft dan een handmatig proces. De indruk wordt gewekt alsof in de praktijk geen verschil maakt. Maar handmatig door een kaartenbak zoeken is echt wat anders dan digitale zoekopdrachten in de administratiesystemen van alle banken. Lees verder >>>

Nieuws over wet

11 juli 2017

Eerste Kamer stemt unaniem in met zwakke privacybescherming in Grondwet

De Eerste Kamer heeft op 11 juli 2017 unaniem ingestemd met een zwakke grondwettelijke bescherming van communicatie. Het briefgeheim wordt weliswaar uitgebreid naar alle vormen van communicatie, maar tegelijkertijd wordt het voor de overheid makkelijker dit 'telecommunicatiegeheim' te doorbreken. Ook worden verkeersgegevens niet onder het nieuwe telecommunicatiegeheim beschermd. Op 18 april 2017 stemde de Tweede Kamer al unaniem in met dit wetsvoorstel. Voordat deze wijziging van de Grondwet van kracht wordt, zal er na verkiezingen nog een keer door beide Kamers over gestemd moeten worden. Lees verder >>>

Nieuws over wetsvoorstel

23 april 2017

Tweede Kamer stemt in met zwakke privacybescherming in Grondwet

De nieuwe Tweede Kamer heeft op 18 april 2017 unaniem ingestemd met een zwakke grondwettelijke bescherming van communicatie. Het briefgeheim wordt weliswaar uitgebreid naar alle vormen van communicatie, maar tegelijkertijd wordt het voor de overheid makkelijker dit 'telecommunicatiegeheim' te doorbreken. Ook worden verkeersgegevens niet onder het nieuwe telecommunicatiegeheim beschermd. Op dit moment is de onschendbaarheid van een brief vastgelegd in artikel 13 van de grondwet. Over andere vormen van communicatie, zoals e-mail, chat of skype wordt niet gesproken. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

10 april 2017

Korte introductie privacy voor Kamerleden

Korte introductie privacy voor Kamerleden Geachte Kamerleden, Gefeliciteerd met uw verkiezing als Kamerlid. Er is een aanzienlijke kans dat u met privacy te maken krijgt in uw werk als volksvertegenwoordiger. Via deze brief willen we u ter informatie wat kernpunten over privacy aanreiken. Daarbij merken we op dat deze introductie enkele belangrijke begrippen en aspecten schetst en geen complete beschrijving is. Privacy is een aspect van menselijke vrijheid Ieder mens heeft een natuurlijke behoefte om sommige zaken privé te houden. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

12 maart 2017

INCLUSIEF EINDOORDEEL OVER DE PROGRAMMA'S

Digitale privacy in de verkiezingsprogramma's

Online- en digitale privacy staan misschien wel het meeste in de aandacht, omdat we er elke dag mee te maken hebben. Toch besteden maar weinig partijen echt aandacht aan dit onderwerp. Ook pleiten partijen opvallend vaak voor maatregelen die al genomen zijn. Dit is het laatste artikel in onze driedelige reeks over de verkiezingsprogramma's. Onderaan vindt u onze eindconclusie. Privacy-rechten Op 25 mei 2018 worden nieuwe Europese regels voor het beschermen van persoonsgegevens van kracht. Daarin worden extra inspanningen gevraagd van iedereen om de bescherming van persoonsgegevens daadwerkelijk goed te regelen. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

20 februari 2017

Grote verschillen privacy en veiligheid in verkiezingsprogramma's

Er zijn veiligheidshardliners maar ook politieke partijen die op z'n minst waarborgen willen voor privacy. Waar zitten precies de verschillen? Privacy Barometer zocht het uit. Belangrijkste conclusie: Uit de verkiezingsprogramma's blijkt dat de VVD en het CDA voornamelijk focussen op maatregelen die de veiligheid zouden moeten vergroten. D66, SP, GroenLinks (GL), Partij voor de Dieren (PvdD) en de Piratenpartij (PP) willen juist meer aandacht voor privacy. Het sleepnet Dat verschil tussen partijen is onder andere goed zichtbaar bij het geven van meer bevoegdheden aan de veiligheidsdiensten. Lees verder >>>

Nieuws over wetsvoorstel

18 januari 2017

Nog geen zicht op een Constitioneel Hof

Slechts een deel van de politieke partijen heeft de mogelijkheid voor een Constitutioneel Hof in haar verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezing 2017 opgenomen. Het is de vraag of de benodigde tweederde meerderheid voor aanpassing van de Grondwet de komende periode gehaald zal worden. Alleen GroenLinks, D66, ChristenUnie, Partij voor de Dieren, Denk en de Piratenpartij pleiten in hun verkiezingsprogramma voor de mogelijkheid om wetten door de rechter aan de Grondwet te laten toetsen. Andere partijen spreken er niet over. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

17 oktober 2016

ONLOGISCH VOORSTEL, ONDERBOUWING ONTBREEKT

PvdA en VVD: reisgedrag automobilisten half jaar opslaan

PvdA en VVD willen een half jaar kunnen terugzoeken waar u met uw auto gereden heeft. Daarvoor hebben Kamerleden Oosenbrug (PvdA) en Van Wijngaarden (VVD) een amendement ingediend. De Kamerleden geven geen onderbouwing waarom dit noodzakelijk zou zijn. Het amendement en het bijbehorende wetsvoorstel worden volgende week in de Tweede Kamer behandeld. Het wetsvoorstel waarmee kentekenscanners op wegen worden geplaatst om te registreren waar burgers rijden, wordt met dit amendement fundamenteel gewijzigd. Niet alleen de bewaartermijn wordt van vier weken naar zes maanden gebracht, er komt ook een getrapte toegangsprocedure waarmee opsporingsinstanties toegang tot de gegevens kunnen krijgen. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

29 augustus 2016

GEEN CONTROLERENDE MAAR EEN DIENSTBARE OVERHEID

Privacy-aanbevelingen voor verkiezings­programma's

We leven al decennia in een informatiesamenleving en toch steekt het huidige kabinet weinig energie in de gegevensbescherming van burgers. De verklaring hiervoor is dat de overheid zelf de grootste verzamelaar van gegevens is. Met die gegevens wordt het gedrag van burgers in kaart gebracht en gecontroleerd. Dit is een verkeerde ontwikkeling. De burger is niet van de overheid, maar de overheid is van de burgers. Fundamentele rechten, waaronder het recht op privacy, zijn belangrijk om mensen in vrijheid hun leven te laten leiden. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

29 augustus 2016

Privacy-aanbevelingen voor verkiezingsprogrammas Tweede Kamerverkiezingen 2017

GEEN CONTROLERENDE MAAR EEN DIENSTBARE OVERHEID Privacy-aanbevelingen voor verkiezings­programma's Privacy wordt te weinig serieus genomen. Niet alleen door bedrijven maar zeker ook door de overheid. We leven al decennia in een informatiesamenleving en de data-economie maakt een enorme groei door. Toch steekt het huidige kabinet weinig energie in het beschermen van de belangen van burgers bij deze nieuwe ontwikkelingen. Deels is dit te verklaren doordat een inbreuk op privacy vaak niet direct zichtbaar is of tot merkbare schade leidt. Lees verder >>>

deze pagina is samengesteld in: 0.061 seconden