Laatste update: 8 november 2010
Slimme energiemeters
De Tweede Kamer heeft op 9 november 2010 met algemene stemmen het gewijzigde wetsvoorstel voor gebruik van slimme energiemeters aangenomen. De Tweede Kamer had op 3 juli 2008 al voor een wet gestemd die dit regelt, maar omdat de Eerste Kamer niet akkoord ging met het verplicht installeren, kwam de wet weer terug bij de Tweede Kamer. Minister Verhagen heeft de wet nu aangepast en de slimme meter is niet langer verplicht. Samson (PvdA) en Van Veldhoven (D66) zijn hier niet blij mee, want zij stellen energiebesparing boven privacybezwaren. Jansen (SP) 'hoopt' dat de op afstand uitleesbare meters bestand zijn tegen hackers. Bij de stemming in 2008 waren GL, PvdD en de SP nog tegen.
Vrijwillig, zolang 80% hem maar neemt.
Het plaatsen van de meter is nu op vrijwillige basis, maar de overheid streeft ernaar minstens 80% van de huishoudens van deze meters te voorzien. In antwoord op vragen van D66 zegt de minister toe dat bij een minder hoog percentage bekeken zal worden of "aanvullende maatregelen wenselijk en noodzakelijk zijn". Overigens gaat de nieuwe meter de burger extra geld kosten. In Engeland heeft men uitgereknd dat het 12 jaar duurt voordat het installatiebedrag van de meter is terugverdiend met besparingen van energie. De verwachting in Nederland is dat er 1,3 procent van het energieverbruik in NL bespaard kan worden als iedereen een slimme meter neemt.
De slimme meter verstuurt gegevens naar de energiemaatschappij
Via de slimme meters krijgen de energiemaatschappijen (en indirect ook politie en justitie) zeer gedetailleerde informatie over het energieverbruik van hun klanten. Omdat het energieverbruik elk kwartier wordt bekeken, kan er uit de gegevens worden afgeleid wat iemands leefpatroon is; wanneer iemand (meestal) thuis is; of iemand langdurig weg is, bijvoorbeeld op vakantie; welke elektronische producten zich in huis bevinden; wanneer elektronische producten worden gebruikt. Door deze gegevens weten energieleveranciers precies wat mensen verbruiken en hoeveel dat kost. Dit maakt het mogelijk effectieve besparingsadviezen te geven en diensten af te stemmen op de wensen van klanten. Maar met zoveel gegevens is de kans op misbruik/diefstal zeker aanwezig. Ook kunnen met deze meters het gas en electriciteit met één druk op de knop vanuit het energiebedrijf per huishouden worden in- of uitgeschakeld. Volgens het nieuwe wetsvoorstel is het wel mogelijk aan de netbeheerder aan te geven wat de frequentie en het detailniveau van het uitlezen van gegevens moet zijn.
In Amerika worden de slimme meters sinds kort gebruikt en zijn de eerste beveiligingslekken al geconstateerd. Kwaadwillenden konden bijvoorbeeld de stroom op afstand uitschakelen.
Eerste kamer stemde tegen eerder wetsvoorstel
De Eerste kamer heeft er voor gezorgd dat de 'slimme energie' meters niet verplicht worden. Eerder stond in het wetsvoorstel een celstraf van maximaal zes maanden en een boete tot 17.000 euro op het weigeren van de slimme meter.
De heer Jansen (SP): "De SP-fractie vindt het onacceptabel als huishoudens nu al verplicht worden om een slimme meter te laten plaatsen. Alleen indien [...] vrijwillige plaatsing wordt geregeld [...] zullen wij het wetsvoorstel steunen. Anders zullen wij ertegen stemmen." 'Vrijwillige plaatsing' wordt echter alleen gesteund door SP, GroenLinks, PvdD, VVD, SGP en PVV. CDA, PvdA, CU, D66, ToN zijn voor 'verplichte plaatsing'.
Laatste update: 08.11.2010
Status onderwerp: wet
Impact op privacy: -2
Dossier tweede kamer: 29023, 31374, 32373, 32374
Datum stemming: 08.11.2010
Bekeken: 34.720 keer.
Tags: slimme energiemeter
http://www.cbpweb.nl/Pages/med_20130116-...
http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/...
http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorste...
http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/...
http://www.datapanik.org/pgz/thema_slim...
http://www.trouw.nl/groen/nieuws/articl...
http://groenhuis.org/?p=5014
http://www.nu.nl/economie/2370324/minis...
https://zoek.officielebekendmakingen.nl...
http://www.regering.nl/Actueel/Pers_en_...
http://www.eerstekamer.nl/nieuws/200903...
http://www.consumentenbond.nl/morello-b...
http://tweakers.net/nieuws/56701/consum...
http://www.cbpweb.nl/Pages/pb_20080618_...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
langer dan 10 jaar geleden
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.