Laatste update: 3 februari 2016
Belastingdienst verstrekt onterecht inkomensgegevens
De Belastingdienst mag inkomensgegevens van huurders van sociale huurwoningen niet verstrekken aan hun verhuurders als deze daarom vragen. Zo heeft de Raad van State vandaag geoordeeld in een rechtszaak die door een huurder was aangespannen. Op dit moment is er een nieuwe wet in de maak waarmee het verstrekken van inkomensgegevens weer legitiem zou kunnen worden.
Volgens de Raad van State heeft minister Blok (VVD) geen duidelijke bepaling in de wet opgenomen dat de belastingdienst de inkomensgegevens moet verstrekken. Zonder een expliciete bepaling, is het de belastingdienst verboden gegevens te verstrekken aan derden. Met deze uitspraak is de kern uit deze wet nu ongeldig verklaard. Een inkomensafhankelijke huurstijging is niet mogelijk zonder inkomensgegevens. Al in 2012 oordeelde de rechter in kort geding dat deze wet niet door de beugel kon, maar nu de Raad van State uitspraak heeft gedaan, kan de minister er niet meer omheen.
Op dit moment wordt in de Tweede Kamer een nieuw wetsvoorstel behandeld waarmee het verstrekken van inkomensgegevens gerepareerd kan worden. Net als tegen het eerdere wetsvoorstel heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (toen nog College Bescherming Persoonsgegevens geheten) ook tegen dit wetsvoorstel bezwaar en adviseert de minister "dit voorstel niet aldus in te dienen".
Inkomensgegevens
Op 12 maart 2013 heeft de Eerste Kamer twee wetsvoorstellen (toelichting) aangenomen waarin wordt geregeld dat verhuurders van de belastingdienst te horen krijgen in welke inkomenscategorie de huurder valt. Huurders met een inkomen tussen € 33.614,- en € 43.001,- gaan een extra verhoging van de huur betalen. Huurders met een inkomen boven de 43.000 krijgen een nog hogere verhoging. De belastingdienst verstrekt hiervoor inkomensgegevens van de huurders aan de verhuurders.
De Autoriteit Persoonsgegevens had in 2012 bezwaar tegen dit wetsvoorstel, omdat de inbreuk op de privacy te groot is en onduidelijk is wat de bijdrage is aan het tegengaan van scheefwonen. Ook in 2016 is er nog geen evaluatie geweest en is het effect van deze wet nog onbekend. Daarnaast vond de Autoriteit dat "in dit geval gegevens van de Belastingdienst voor andere doeleinden dan voor een juiste en doelmatige uitvoering van de belastingwet worden gebruikt, hetgeen het wetsvoorstel voor burgers extra ingrijpend maakt."
Omdat er volgens de woonbond "390 corporaties, 32 institutionele beleggers, 11.000 beheerders en honderden particuliere verhuurders" zijn (uitspraak uit 2012), liggen volgens hen de inkomensgegevens van huurders praktisch op straat.
Te vroeg
In 2012 was toenmalig minister Spies (CDA) voordat het wetsvoorstel in de Tweede Kamer werd behandeld, alvast met de uitvoering begonnen. De rechter oordeelde in het hierboven genoemde kort geding dat het onder de vigerende wetgeving niet mocht. Het wetsvoorstel dat minister Spies van Binnenlandse Zaken had gemaakt, had eerst in werking moeten treden voordat gegevens überhaupt mochten worden verstrekt. De belastingdienst bleek ook helemaal niet in staat om van alle huurders die informatie aan te leveren. Toch had de belastingdienst de inkomensgegevens voor verhuurders zoveel mogelijk al beschikbaar gemaakt. Hoewel de minister dit geen probleem vond, heeft de rechter het indertijd alsnog verboden.
Laatste update: 03.02.2016
Status onderwerp: wet
Impact op privacy: -1
Dossier tweede kamer: 33129, 33330
Document stemmingen: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/...
Datum stemming: 12.04.2012
Bekeken: 26.731 keer.
Tags: huurverhoging, belastingdienst, inkomensgegevens, huurders
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013/...
https://zoek.officielebekendmakingen.nl...
https://zoek.officielebekendmakingen.nl...
https://zoek.officielebekendmakingen.nl...
https://zoek.officielebekendmakingen.nl...
http://www.woonbond.nl/nieuws/2734
http://www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
langer dan 10 jaar geleden
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.